• 1403/05/04 - 17:33
  • - تعداد بازدید: 102
  • - تعداد بازدیدکننده: 101
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
  • /ZM2

بیانیه پایانی اجلاس هفتاد و دوم مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها وشهرهای مراکز استان

بیانیه پایانی اجلاس هفتاد و دوم مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها وشهرهای مراکز استان در پایان این اجلاسیه قرائت شد.

به گزارش ارتباطات و امور بین الملل شهرداری سنندج، در بیانیه پایانی اجلاس هفتاد و دوم مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها وشهرهای مراکز استان آمده است.

خداوند منان را شاکریم که به ما توفیق عنایت فرمود تا در سنندج، شهر مسجد و مناره، شهر خلاق موسیقی، پایتخت دف و نوروز جهان، پایتخت کتاب ایران و در استان کردستان دیارغیور مردان، سرزمین فرهنگ وهنر، استانی که مقام عظمای ولایت حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله عالی) در وصف آن فرموند : کردستان سرزمین فداکاری های بزرگ است؛ سرزمین هنر و فرهنگ است، سرزمین صفا و وفاداری است. اجلاس هفتاد و دوم مجمع مشورتی شوراهای اسلامی را به نمایندگی از جامعه بزرگ شورایی کشور در سایه سار امن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برگزار نمائیم.

امروزه مدیریت محلی وجلب مشارکت شهروندان به صورت واقعیت انکار ناپذیر وضرورتی رو به گسترش در شهرهای جهان مبدل گردیده تا جایی که دولت مرکزی بدون مدیریت محلی از نظر ارتباط با شهروندان واداره بهینه امور دچار مشکلات جدی می شود و ما بر این باوریم که شوراها مسیر مشارکت شهروندان درسیاستگذاری و حکمرانی شهری هستند و واگذاری امور مردم به خود مردم رضایتمندی عمومی ومقبولیت حکومت را در پی دارد. این مهم به عنوان دستاورد ارزشمند انقلاب اسلامی مطابق اصل هفتم قانون اساسی  در قامت "شوراها از ارکان تصمیم گیری واداره امور کشورند" تبلور یافته است.

اگر چه قانون شوراها هنوز هم با اهداف پیش بینی شده در قانون اساسی فاصله دارد و شرایط تحقق اصول مربوط به شوراها مبنی بر واگذاری اداره همه‌ی امور شهرها به شوراها فراهم نشده وبه تبع آن نیز مدیریت یکپارچه شهری تحقق نیافته و متاسفانه علاوه برآن بعضا شاهد تصویب قوانین بازدارنده وکاهش دهنده اختیارات شوراها هستیم . اما دستاورد های فراوان وغیر قابل انکار تشکیل شوراها در شش دوره موجب توسعه وآبادانی شهرها و روستاها شده و انتظار می رود نهادهای قانون گذار و دستگاه ههای اجرایی کشور گام های بلند تری را در جهت تحقق اهداف قانون اساسی در نظام شورایی بردارند.  

ما رؤسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و شهرهای مراکز استان به نمایندگی از جامعه بزرگ شورایی کشور، خواسته های خود را که حاصل تبادل نظر در کمیسیون های تخصصی در اجلاس سنندج است را به شرح زیر اعلام میداریم؛ و از مسئولان محترم انتظار داریم به این خواسته ها توجه نموده، و در اجرایی نمودن آن ها اهتمام ویژه داشته باشند:

در فرصت باقی مانده تا انتخابات هفتمین دوره شوراها، تمهیداتی از سوی دولت و رسانه ملی فراهم شود تا با همکاری شورای عالی استانها زمینه حضور حداکثری مردم در انتخابات میسر شود.

شوراها امکان و فرصتی بسیار مناسبی برای تحقق هر چه بهتر سیاست‌های کلی نظام و برنامه هفتم توسعه کشور هستند، لذا انتظار  می رود دولت محترم از این ظرفیت به شایستگی استفاده نماید.

وجود شوراهای محلی به عنوان شوراهای پایه در کلانشهرها و شهرهای مرکز استان یک ضرورت انکار ناپذیر است که امیدواریم مجلس و دولت محترم بدان اهتمام ویژه داشته باشند. جامعه شورایی کشور از دولت و مجلس محترم در خواست دارد که در روند تصویب قوانین از نظرات شوراها وتجربیات بهره گیری نموده و روند تصمیم گیری یک طرفه برای نظام شورایی کشور را متوقف نمایند.

شوراها به عنوان نمایندگان مستقیم همه مردم شهر در طول دوره مسئولیت خود باید به طریق مختلف ارتباط خود با شهروندان را تقویت و از اختلافات پرهیز نمایند تا جایگاه شورا در نظام مدیریتی کشور ارتقا و به تبع آن مشارکت مردم در انتخابات شوراها افزایش یابد.

پیشنهاد می شود در بحث نظارت مجلس بر انتخابات شوراها تجدید نظر و اصلاح صورت گیرد چرا که وضعیت فعلی به نوعی خود عامل کاهش مشارکت داوطلبان و رای دهندگان است

از دولت محترم انتظار می رود در شرایط خاص اقتصادی کشور که باعث بروز مشکلات فراوان مالی برای شهرداریها شده، حداقل با پرداخت حق وحقوق و مطالبات شهرداریها از دستگاه های اجرایی ودولتی مدیریت شهری را در ارائه خدمات به شهروندان وتکمیل طرح های نیمه تمام شهری یاری نماید.

امروزه ضرورت توسعه گردشگری شهری با محوریت مدیریت شهری با اولویت گردشگری طبیعی و معرفی آثار تاریخی و فرهنگی کاملا محسوس است، لذا ایجاد سازمان گردشگری درچارت تشکیلاتی شهرداری‌ها یکی از خواسته های مجمع مشورتی شوراها از دولت محترم است.

از ویژگی های ممتاز استان کردستان و شهر سنندج تپه ها و مناظر کم نظیر طبیعی و قنات و چشمه ها به عنوان منابع پایدار آب می باشد و با توجه به تهیه و تصویب طرح تپه ها و چشمه ها در استان و شورای عالی نوسازی و معماری، لزوم توجه ویژه به اجرای همه طرح های توسعه و ساخت و ساز در شهر بر این اساس و رعایت و نظارت ویژه در اجرا بسیار مهم می باشد .

ایجاد فضای همکاری، تعامل و هم افزایی به دور از نگاه های بخشی جهت حل معضلات و مشکلات استانی، شهرستانی و شهری در فضای برنامه ریزی با نگاه به آینده و شناخت مسائل و ایجاد راهکار برای معضلات به ظاهر کوچک امروز در مدیریت شهرهاست که چنانچه پیشگیری نگردد چالش ها و بحران های مهم فردای نزدیک خواهد شد .

با توجه به صدور رای شماره 3019826 هیات تخصصی اراضی شهرسازی، منابع طبیعی و محیط زیست دیوان عدالت اداری در مورخ 4/2/1403 و رد شکایت و عدم ابطال بخشنامه معاونت هماهنگی و برنامه ریزی امور حقوقی دستگاه های اجرایی نهاد ریاست جمهوری و وزارت راه و شهرسازی مبنی بر مشمول نبودن اراضی دولتی در ماده 101 قانون شهرداری ها انتظار می رود متن حقوقی رد نظر به هیات مورد اشاره تهیه و کلیه شهرداریها به صورت جداگانه طی مکاتبه ای با هیات عمومی دیوان عدالت اداری مانع صدور رای هیات عمومی دیوان شوند .

در خاتمه ضمن قدردانی از زحمات میزبانی شورای اسلامی شهر سنندج و شهردار محترم سنندج از همکاری صمیمانه استاندار محترم، مسئولین استانی و همه کسانی که شرایط برگزاری هر چه مطلوبتر اجلاس هفتاد و دوم مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و شهرهای مراکز استان کشور را فراهم نموده اند تشکر نموده و بار دیگر با آرمانهای بلند شهدای گرانقدر و امام راحل هم پیمان می شویم که در راه خدمت به شهرها و روستاهای ایران عزیز از هیچ کوششی دریغ نکنیم و همواره در پرتو منویات مقام معظم رهبری خدمتگزاران مردم شریف کشور باشیم.

 

  • گروه خبری : فرهنگی وهنری,خدمات شهری,عمرانی,حمل و نقل و ترافیک,رسانه و ارتباطات
  • کد خبر : 957
کلمات کلیدی
شیرین مرادی
خبرنگار

شیرین مرادی

×

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید

تنظیمات قالب