• 1402/06/26 - 16:38
  • - تعداد بازدید: 609
  • - تعداد بازدیدکننده: 604
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZEt
استاندار کردستان:

دنبال ثبت جشنواره موسیقی در تقویم فرهنگی و هنری ایران هستیم

استاندار کردستان گفت: دنبال ثبت جشنواره موسیقی در تقویم فرهنگی و هنری ایران هستیم

به گزارش ارتباطات و امور بین الملل شهرداری سنندج، اسماعیل زارعی‌کوشادر جلسه هماهنگی جشنواره موسیقی اقوام ایرانی که در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار کرد: استان کردستان در حوزه فرهنگی ظرفیت‌های بسیاری را داراست که از آن جمله در زمینه موسیقی، صنایع‌دستی و کارهای تجسمی این استان جایگاه خوبی را در کشور دارد.

وی افزود: موسیقی استان کردستان ظرفیت جهانی شدن را داراست و ما به عنوان یک میراث معنوی، ثبت جهانی موسیقی این استان را با محوریت و مرکزیت شهر سنندج دنبال می‌کنیم. همانطور که منطقه «اورامان» ثبت جهانی شد باید سعی کنیم موسیقی کردی نیز به ثبت جهانی برسد.

استاندار کردستان ادامه داد: شهر سنندج در چند سال گذشته نیز به عنوان شهر خلاق موسیقی در یونسکو به ثبت رسید که درصددیم این جایگاه را تثبیت کنیم و در راستای تقویت جایگاه فرهنگی و هنری استان کردستان نیز مرجعیت موسیقی نواحی را در این استان به ثبت برسانیم.

وی تصریح کرد: موسیقی کردی در همه جای کشور محبوب و پرطرفدار است و بسیاری از خوانندگان فارس زبان نیز آهنگ‌های خود را بر روی ملودی‌های کردی ساخته‌اند که به جرأت می‌توان گفت این ملودی‌های کردی ۵۰ درصد از آهنگ‌های ساخته شده در کشور را شامل می‌شود.

استاندار کردستان با بیان اینکه برگزاری این جشنواره مختص امسال نیست و به دنبال تثبیت آن در تقویم فرهنگی و هنری ایران هستیم، افزود: کردستان باید مرجعیت موسیقی ملی و جهانی را داشته باشد.

زارعی کوشا با اشاره به تنوع، نشاط، ذائقه سازی و ایجاد علاقمندی توسط موسیقی کردی، ادامه داد: موسیقی کردی از موسیقی های محبوب ایرانیان و بیش از ۵۰ درصد از بازخوانی های فارسی هنرمندان این عرصه نیز از موسیقی و ملودی کردی بهره گرفته است.

وی با بیان اینکه یکی از راهبردهای جدی در استان تقویت نشاط اجتماعی است، یادآور شد: در همه جا کشور، مردم کردستان را به عنوان مردمی شاد می شناسند که ویژگی مهمی برای ایجاد فضای مطلوب در حوزه گردشگری نیز به شمار می رود. 

استاندار کردستان برگزاری جشنواره موسیقی اقوام ایران زمین را فرصت ذیقمتی برشمرد و افزود: از نظر مادی این برنامه هنری، میلیاردها تومان ارزش مادی برای استان دارد که پوشش آن از شبکه های محلی و ملی بستری برای معرفی دیگر ظرفیتهای استان است و برای همین این جشنواره برای استان یک برنامه راهبردی به شمار می رود.

زارعی کوشا از همه دستگاههای اجرایی خواست تا تمام توان خود را برای برگزاری هر چه بهتر این برنامه بکار گیرند تا علاوه بر حفاظت از عنوان شهر خلاق موسیقی برای سنندج، زمینه جهانی شدن آن نیز فراهم شود.

وی گفت: این جشنوراه محدود به فضای بسته نیست و در فضای باز از جمله پیاده راه فردوسی و بوستانها نیز ویژه برنامه موسیقی اقوام اجرایی می شود.

استاندار کردستان تاکید کرد: در تبیین نگاه راهبردی رهبر معظم انقلاب به کردستان مبنی بر فرهنگی بودن آن، هنوز کارهای زیادی بر زمین مانده که باید اجرایی شود و یک بعد آن موسیقی اصیل و سنتی کردی است.

انتهای پیام/

  • گروه خبری : فرهنگی وهنری
  • کد خبر : 608
کلمات کلیدی
شیرین مرادی
خبرنگار

شیرین مرادی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

×

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید

تنظیمات قالب